I Found My Life Purpose At My 24-3

(Part 3)

Turning point.

okay i believe takde pun orang baca my blog post ni but i want to write it untuk aku baca dan renung balik all the struggle dan sweetness yang aku lalui masa aku tua nanti.

6 September 2017.
Aku teringat masa last Ramadhan. hari-hari aku nangis cakap kat Allah aku nak sambung Master.
aku tak tahan dengan hidup aku. so I want something more secure.

on this day aku diberi rezeki oleh Allah walaupun dengan alternative lain untuk sambung master.
goal aku sambung master sebab aku nak knowledge, skills dan experience
aku nak je try apply jadi cikgu ganti tapi aku tak reti apa-apa
like how to handle the students? how to make a lesson plan?
how to teach? how to be human? ehhh, haha yang ni melampau

but true, i dont know anything *maybe kita tahu secara tak langsung but i dont have any confidence.
then i plan to further master in *****. at first, aku yakin dengan aim aku sambung master ni nak jadi cikgu/ lecturer dalam physics

sebab utama adalah masa di matriks aku adore gila dengan pensyarah fizik aku (madam Aida dan Sir sam aaaaaa aku tak ingat nama dia)
semua pensyarah fizik aku suka masa kat matriks
the way they deliver the content and develop our knowledge pasal fizik really amuse aku
so aku nak sangat jadi pensyarah fizik di matrikulasi

tapi koordinator master aku cakap master yang aku ambil ni tak akan secure kerja dalam kerajaan
so macam patah semangat nak mati la time ni. but aku keraskan hati juga proceed dengan master ni
sebab lain adalah aku tak nampak diri aku dalam geofizik dah *this one i will make an entry about it insyaAllah.

aku nekad aku nak sambung master bukan untuk kerja tapi untuk knowledge
paling-paling aku kerja bidang apa pun aku boleh apply benda yang aku belajar
so aku sambung je lah perjalanan master aku yang berliku-liku kehidupan *insert lagu* ni.


masa study master ni betullah orang cakap
jangan sambung master kalau tak kuat dan takde Big Why

wehh kitorang menangis hari-hari kut masa sem satu dan sem dua
balik kelas menangis
lepas present menangis
buat assignment menangis
tulis proposal menangis
makan pun menangis

yang tak menangis adalah masa kelas dengan Dr Seth. dia sangat appreciate kitorang yang tin kosong ni
dia selalu motivate kitorang yang student dia walaupun asal bidang lain still dapat score.
even setiap kali kuiz kitorang dapat markah tertinggi
So secara tak langsung benda ni motivate kan kitorang lah

kalau korang nak sambung master jangan risau
stress dan drama air mata tu bukan dari orang lain tapi dari diri sendiri

aku yang main dengan fikiran aku sendiri
kitorang terlalu high expectation pada diri sendiri sebab tu selalu kecundang perasaan
tambahan lagi classmate kitorang gap umur 10 ke 20 tahun

so ko bayangkanlah bila kena buat forum dan presentation
gap experience tu terlalu jauh
kitorang selalu condemn ourself dan fikir yang we are not good enough
tapi sebenarnya okay je
analogi dia macam kau umur 14 tahun tapi ambik degree fizik, kau rasa? hahaha

so kalau nak keep being positive kenalah bersederhana
jangan compare diri kita dengan classmate yang jauh berpengalaman dari kita


waktu ni juga aku at the highest peak of my struggle, stress and depression life
aku siap buat ujian saringan dan the result is sangat teruk
aku tak nak diagnose clinically sebab nanti makin teruk

so aku decide untuk tipu je diri aku dulu
im okay
im happy
im grateful
i love my life

masa cuti lepas sem dua. masa ni aku betul-betul cari balik tujuan hidup aku.
aku start cari Allah
perlahan-lahan Allah bawa aku ke tempat yang betul

aku ubah pandangan hidup aku 180 darjah
aku yang masa tu penuh dengan suicide thought, self-hatred, being negative about my life perlahan-lahan aku pace down

this is a new me
macam aku reborn
aku betulkan balik pandangan aku pasal hidup

betul orang cakap kalau nak baiki hidup kena baiki solat

before this aku solat dalam keadaan aku marah dengan diri aku
aku benci dengan diri aku
but now aku minta Allah beri hati aku bahagia

so bila aku reset everything
aku nampak betapa cantik sangat hidup kita ni

aku tulis pada satu kertas setiap nama saudara dan kawan aku yang sayang kat aku
aku tulis semua rutin hidup aku seharian dan aku tambah ayat * aku bahagia bila aku buat kerja ni...*
so aku membahagiakan diri aku sendiri walaupun pada benda aku tak suka
aku tulis yang aku nak sisa hidup aku yang berbaki ni aku nak buat semua benda yang bahagia

perlahan-lahan aku mula rasa semua beban tu terangkat
semua benda yang aku benci tu aku suka dan sayang
semua benda aku tak suka tu aku jadi suka

dan aku mula belajar bersyukur akan semua yang Allah beri

Comments

Popular posts from this blog

Burning Fire

Hati

knowledge seeker