I Found My Life Purpose At My 24-4

(Part 4- Final)

At the end.
aku yang dulunya penuh dengan suicide though dah berubah kepada aku okay je dengan hidup ni. insyaAllah.
korang pun doakanlah aku kekal positif

aku letakkan benchmark kebahagiaan aku bukan pada sesuatu yang vivid dan concrete.
kebahagian aku pada kasih sayang Allah, kasih sayang mak ayah aku dan kawan-kawan aku.

aku nak Allah redha, ampun dan sayang pada aku dan kita semua
apa sahaja orang kata buruk tu mencerminkan buruk hatinya
kita tahu Allah tu tahu semuanya pasal kita tapi kita yang tak tahu apa-apa

as for now, aku percaya yang kita perlu bayar untuk apa yang kita nak
you want to be a great writer you need to learn and practice writing
you want to be a great doctor you need to study a lots and dig more about medic

macam kawan kawan aku yang kerja best-2 tu.
diorang lagi stress nak fikirkan masalah yang ada.
nak kena hadap bos yang hari-hari nak melenting, kena hadap college yang tak buat kerja dan kaki kipas, dan gaji yang selalu habis entah ke mana
(aku baca je luahan hati korang tau, hahah)

yang kahwin awal pun mengeluh jadi suri rumah.
stress jaga anak. anak buat perangai. anak tak sihat.
rumah hari-hari nak kena kemas.

so hidup kita ni kan, kita ada dua pilihan
either we want to keep on complaining on everything
or we want to be grateful for every single thing that we had
walaupun sebesar-besar perkara kepada sekecil-kecil perkara

so my ultimate goal for now adalah aku nak cherish every single second on my life
explore hidup ni
cari ilmu dan pengalaman sebanyak boleh
aku start belajar basic skills
aku belajar dancing, singing, drawing, rapping, coloring
belajar cara solat, cara zikir, cara nak bersyukur, cara nak gembira.

bila belajar benda baru ni kita akan rasa kepuasan.
we fill the emptiness

for those yang kerja dalam industri
korang beruntung dapat real experience on field

for those yang kahwin awal
you are blessed with your partner and new family
didik anak korang dengan ilmu yang korang belajar
kalau belum dapat anak belajar cara didik anak, belajar benda baru yang beri korang kepuasan
gali pahala banyak-banyak dalam institusi rumah tangga

for those yang struggle dengan study
korang beruntung dapat gali banyak ilmu dari pensyarah
diorang tak akan kedekut ilmu dengan korang
masa ni try jumpa ramai orang
so that ko lagi clear tentang masa depan ko

at the end
i choose to end my life dengan buat benda yang aku suka
aku nak allah rehda dan sayang aku

kalau aku nak kerja jadi pensyarah aku kena start google how to be a good educator
aku kena practice improve skills aku
aku kena buat research tentang cara-cara mengajar
dan aku kena start cari kerja sebagai educator

tak dapat sekarang nanti-nanti insyaAllah boleh dapat

in conclusion, i summarise my point to you

change your view about life
then reset your goal (kpi/ benchmark ubah kepada yang achievable)
develop action plan beserta tarikh supaya kita boleh pantau progress dan achievement kita
lastly syukur dengan apa sahaja yang kita dah achieve

sebab the more we grateful, Allah akan bagi more than that

bear in mind Allah ada kuasa nak bagi kita 70 kali ganda lebih baik dari apa yang kita ada sekarang
dan Dia boleh ambil semua yang Dia dah beri kat kita

So its the end of the story I Found My Life Purpose At My 24. walaupun takde orang baca aku tetap satisfied dapat luahkan semua yang aku pendam selama ni

aku nukilkan entri ni untuk aku baca dan renung semula bila aku stress dengan kerja aku nanti
harap entri ni dapat beri manfaat pada aku dan sesiapa saja yang baca

Tutup Salam.

Comments

Popular posts from this blog

Burning Fire

Hati

knowledge seeker